Witamina D3 – Słońce w pigułce

witamina_d3Choć niewiele osób o tym wie, witamina D różni się od pozostałych związków tworzących kompleks najważniejszych witamin niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Właściwie jest to hormon steroidowy, produkowany z cholesterolu w momencie, gdy tylko nasza skóra wystawiona zostaje na promienie słoneczne. Dlatego powszechnie nazywana jest witaminą słońca. W naszym organizmie pełni bardzo wiele ważnych funkcji i jest odpowiedzialna za prawidłową pracę większości układów, takich jak układ krążenia, czy układ pokarmowy, a co za tym idzie jest więc niezbędna dla naszego dobrego zdrowia. Zarówno niedobór jak i nadmiar witaminy D w organizmie może być dla nas szkodliwy, dlatego tak ważne jest by dostarczać ją w odpowiednich zbilansowanych dawkach.

ROLA W ORGANIZMIE

Należy pamiętać, że witamina D z uwagi na swoją strukturę należy do związków rozpuszczalnych w tłuszczach, co oznacza, że może być magazynowa w organizmie. Poza tym istnieją dwa główne rodzaje witaminy D, czyli D2 (ergokalcyferol) oraz D3 (cholekacyferol), która jest z kolei najskuteczniejsza przy podnoszeniu poziomu witaminy D w organizmie.

Po spożyciu witamina D jest praktycznie bezużyteczna, dopiero, gdy zajdą odpowiednie procesy konwersji, by mogła stać się w organizmie aktywna. Powszechnie wiadomo, że witamina D nie tylko zwiększa siłę fizyczną w kończynach, ale również mocno związana jest ze zdrowiem kości, dzięki temu, że absorpuje odpowiednie dawki wapnia i fosforu tak niezbędnych do prawidłowego rozwoju i pracy systemu kostnego. Dlatego właśnie jest jedną z głównych witamin stosowanych u osób w podeszłym wieku, która pomaga zapobiegać osteoporozie i złamaniom. Ponadto witamina D, redukuje nasilenie objawów u osób cierpiących na depresję, stosowana u niemowląt zmniejsza ryzyko pojawienia się cukrzycy, a co więcej dzięki swoim właściwościom pomaga nam żyć dłużej. Nie można również zapomnieć o jej decydującym wpływie na układ odpornościowy i ochronę przed nowotworami.

NADMIAR i NIEDOBÓR

Pomimo tego, że witamina D ma naprawdę zbawienny wpływ na nasze zdrowie i prawidłowe funkcjonowanie poszczególnych układów, jak przy każdym innym związku chemicznym może dojść do jego przedawkowania (przyjęcia dawki czterokrotnie przekraczającą zalecaną), czy do niedoboru, który w dużej mierze zależy od niewystarczającej ekspozycji organizmu na słońcu, a czasem wystarczy przecież krótki spacer.

Jakie są zatem skutki przyjmowania witaminy D w nieodpowiednich ilościach?

Nadmiar wit. D

Przedawkowanie witaminy D prowadzi do niebezpiecznego gromadzenia się wapnia w tkankach, m.in. w sercu, tętnicach i nerkach. To w konsekwencji prowadzi zarówno do zaburzeń w pracy serca i ośrodkowego układu nerwowego, ale również zwiększa ryzyko zapadalności na kamicę nerkową, czy pęcherzyka żółciowego. Nadmierne stosowanie witaminy D w czasie ciąży jest też niebezpieczne dla płodu, ponieważ może spowodować jego deformację i choroby kości u dziecka.

Niedobór wit. D

Jedną z najczęściej rozpoznawalnych i powszechnie przypisywanych dolegliwości związanych z niedoborem witaminy D, jest nieprawidłowa praca układu kostnego, co prowadzi zarówno do rozwoju krzywizny u dzieci, jak i osteoporozy i częstych złamań o osób dorosłych. Przez słabnącą siłę mięśni mogą pojawić się częste skurcze, a nawet problemy z chodzeniem. Warto również pamiętać o tym, że niedostateczna ilość witaminy D w organizmie prowadzi do cukrzycy, nowotworów, chorób zapalnych, chorób układu krążenia, najczęściej nadciśnienia, i chorób układu autoimmunologicznego takich jak remautoidalne zapalenie stawów, czy stwardnienie rozsiane. Poza tym zwiększa ryzyko wystąpienia otyłości i może przyspieszyć proces starzenia.

Podobnie jak przy przedawkowaniu witaminy D również jej niedobór może mieć niebezpieczny wpływ na życie płodowe, gdyż może doprowadzić do trwałych uszkodzeń w prawidłowym funkcjonowaniu mózgu i jego funkcji, efektem czego jest wystąpienia u dziecka schizofrenii czy autyzmu.

Warto, więc pamiętać o tym by dbać o swoje zdrowie i dostarczać organizmowi niezbędnych dla prawidłowego funkcjonowania witamin i minerałów, jednak zawsze robić to w oparciu o pozyskaną wiedzę, gdyż wszystkie związki organiczne mogą zarówno pomóc jak i zaszkodzić, gdy są dostarczane do organizmu w nieodpowiednich dawkach.